PARTNERS
KåKå har sedan 1927 hjälpt bagare och konditorer att lyckas genom att utveckla, paketera och leverera produkter, tjänster och kundunika mervärden. Sedan starten har vi haft två syften – att hitta de bästa produkterna och att förhandla fram fördelaktiga priser till våra kunder. Det gör vi för att vi vill vara det naturliga valet för goda affärer. När du köper en produkt som KåKå har satt sin signatur på kan du vara säker på att vi har valt ut produkten för att den ska passa så bra som möjligt i ett bageri eller konditori. En produkt från KåKå förbättrar och förenklar din vardag.
Vi som marknadsledare ser det som en av våra största uppgifter att lyfta branschen och alla duktiga yrkesmän och yrkeskvinnor. Vår förhoppning är att fler konsumenter som handlar på matvarubutiker ska få upp ögonen för att det finns stor kunskap och bakglädje ”bakom kulisserna”
Vi har sett utvecklingen inom dagligvaruhandeln under flera års tid och ser hur duktiga bagare, konditorer och kockar som jobbar inom dagligvaruhandeln är. Självklart vill vi vara med och sponsra en tävling där dessa personer får visa upp sina talanger. Vi tycker också att konceptet är oerhört spännande och det ska bli fantastiskt att för andra året i rad kora och visa upp de bagare, konditorer och kockar som idag faktiskt jobbar lite bakom kulisserna men som de flesta av oss har någon form av relation till i våra dagligvarubutiker!
Spendrups har under många år varit stolt sponsor till Årets Kock, ett koncept som är mer riktat mot restaurangvärlden. Konceptet Butiksgastro är därför ett fantastiskt initiativ för att nå ut till en bredare målgrupp, samtidigt som vi ges möjligheten att stärka relationerna till butikerna. Tävlingsmomenten ger kockar, bagare och konditorer möjlighet att briljera med sina kunskaper i ett fullfjädrat tävlingssammanhang, där även drycken kommer in på ett naturligt sätt.
Med Butiksgastro vill Från Sverige-märkningen uppmärksamma dagligvaruhandelns proffsiga kockar, bagare och konditorer och de butiker som satsar på dem. Vi vill även uppmuntra till att tänka på Från Sverige-märkta råvaror och livsmedel när det är dags att välja ingredienser till de rätter och bakverk som erbjuds butikernas kunder.
Några av Butiksgastros ledord är råvarukvalitet, samarbete, hållbarhet, kvalitet och smak och det rimmar utmärkt med svenskproducerade produkter. Från Sverige-märkningen på en råvara, livsmedel eller växt betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Från Sverige-märkta varor har låg antibiotikaanvändning i djurhållningen, strikta växtskyddsregler och bidrar bland annat till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen.
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i bl a Sverige, Danmark och Tyskland. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och hållbarhet är högst upp på vår agenda. Vi har en ambitiös plan för att driva hållbarhet både för Arla och inom branschen. Våra mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el, alla egna tunga transporter är fossilfria och använder en betalningsmodell där bonden får mer betalt för insatser på gården som driver hållbarhet. Vår vision är att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt.
Vi väljer att stötta Butiksgastro, då vi tycker det är viktigt att lyfta de som jobbar i Butiksköken och bagerierna, samt för att sätta fokus på den här delen av branschen som annars kan bli lite bortglömd mittemellan Retail och Foodservice. Vi vill bli bättre på att förstå vad butiksköken/bagerierna har för specifika behov och utmaningar för att kunna inspirera och stötta dem på ett bättre sätt framöver.
Atria har ett stort sortiment med protein av kött, fågel, fisk och vegetariskt med goda tillbehör, där Lönneberga är ett av våra mest välkända varumärken på den svenska marknaden. I nästan hundra år har Lönneberga spridit matglädje i de svenska hemmen. Vi tror bestämt på att samlas kring god mat gör livet härligare och det är något vi vill att alla ska kunna uppleva varje dag utan att behöva krångla till det. Från frukost till middag har vi ett inspirerande och variationsrikt sortiment av kvalitetsprodukter framtagna för Sveriges kockar. Vi vet vad som krävs för att lyckas i köket.
Butiksgastro erbjuder en unik möjlighet för samarbete mellan butik och restaurang, där vi kan inspirera varandra och utvecklas tillsammans. Genom att engagera oss i detta sammanhang kan ni skapa spännande synergier och erbjuda kreativa matupplevelser.
Hos oss på Unilever Food Solutions hittar kockar och köksmästare ett brett utbud av smaksättare och tidsbesparande produkter men också lönsamma menyer, inspiration och trendspaningar. I vårt sortiment hittar du bland annat både våra uppskattade färdiga fonder från Knorr Professional, krämiga klassiker från HELLMANN’S, spännande växtbaserade nyheter från The Vegetarian Butcher och mycket mer. Smaklig spis önskar vi dig och dina gäster!
Vi på Unilever Food Solutions tycker att Butiksgastro är en spännande tävling som speglar hur branschen utvecklats under de senaste åren. Det är tydligt att både konsumenter och restaurangkockar visat mer och mer intresse för delidiskarna. För oss är det en självklarhet att vara där det händer!